Podmornico razvrščamo v razred podmornic na dizel – električni pogon in je bila izdelana leta 1968 v ladjedelnici Brodosplit. Izdelana je bila za potrebe takratne Jugoslovanske vojne mornarice. Čeprav so podmornice bile pretežno namenjene za patruljiranje oziroma izvidniško obveščevalne naloge. Podmornica se je uporabila tudi za polaganje morskih min. Podmornice so se uporabljale do konca devetdesetih let prejšnjega stoletja, zadnja se je “upokojila” leta 2005. V tistih časih je bilo malo držav na svetu, ki so lahko samostojno oblikovale, projektirale in izgradile podmornice tega ranga.
Podmornica Heroj je merila nekaj več kot 50 metrov v dolžino, premer trupa je znašal dobrih šest metrov in pol. Izpodriv podmornice je bil 705 ton ob potopljeni podmornici oziroma na površju 614 ton. Podmornica Heroj je lahko plula z nekaj manj kot 30, na površju pa okoli 18 kilometrov na uro. S podmornico je upravljala do 55 članska posadka, vendar je v praksi s podmornico upravljala približno 30 članska posadka. Podmornica Heroj se je lahko potopila do 210 metrov. To je povsem zadoščalo glede na povprečno globino Jadranskega morja, ki znaša 173 metrov.
Ogled podmornice Heroj je edinstvena priložnost, da si ogledate tako zunanjost kot pod palubo podmornice. Za kratek čas boste doživeli občutek življenja podmorničarjev. V podmornico vstopimo skozi odprtino na trupu, notranjost podmornice je ozka, napolnjena s različnimi predmeti in tehniko. Edini “luksuz” je imel kapitan, ki je imel zasebni prostor ločen od ostale posadke. Skozi voden ogled naši popotniki spoznajo življenje podmorničarjev, ki je bilo izjemno težko zaradi pogojev bivanja. Podmornica namreč ni razpolagala s tuši, v funkciji je bilo le eno stranišče za celotno posadko.
Delovni pogoji so bili izjemno zahtevni, od ekipe se je pričakovala stroga disciplina. Že napačen premik ali pritisk gumba lahko spravil celotno posadko v življenjsko nevarnost. Zato je sestavljanje takšne ekipe temeljilo na prostovoljcih, ki so pred imenovanjem v ekipo morali opraviti izjemno zahtevne teste. Podmornica Heroj je lahko v izjemnih primerih ostala pod vodo do 30 dni.
Za podmornico je kar 726 plovnih dni v 23 letih aktivne uporabe. Podmornica se je 910 krat potopila in preplula skupno 46.659 navtičnih milj. To je približno enako kot bi dvakrat obkrožila zemljo. Podmornica Heroj se ni uporabljala v borbenih operacijah. Primarna naloga podmornice je bilo zbiranje obveščevalnih podatkov v teritorialnih vodah Jugoslavije, Albanije in Italije. V ta namen je bila opremljena za tisti čas sodobno tehniko svetovno uveljavljenih proizvajalcev (na primer francoski Thomson CSF).
Ob ogledu podmornice si bomo lahko ogledali tudi manjšo, nekaj manj kot 19 metrsko podmornico Una z oznako 913. Tudi to podmornico je gradilo podjetje Brodosplit v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Vsega skupaj je bilo konstruiranih le šest tovrstnih podmornic, ki so se do leta 2005 “upokojile”. Podmornica Una je bila namenjena polaganju min in transportu specialnih enot v omejenem številu. To pomeni, da je ob štiričlanski posadki še šest vojakov. Zaradi tehničnih karakteristik je podmornica Una lahko izvajala operacije le v plitvejših vodah do teoretičnih 120 metrov. Podmornica Una tudi za razliko od Heroja ni bila oborožena s torpedi.
Skok pod palubo Heroja, ki je v sklopu Pomorskega muzeja Tivat je možen popotovanju Črnogorski venec tudi v sezoni 2023 V programu smo predvideli dovolj časa, da si boste lahko pod vodstvom lokalne vodnice ogledali to redkost.